بسیاری از ابزارهای معرفی بر روی اینترنت نظیر موتورهای جستجو و دایرکتوریها، ساز و کار (مکانیزم) هایی هستند که بر اساس تقاضای اولیه کاربران اینترنت عمل میکنند. این ابزارها فقط هنگامی کاربران را به وب سایت شما هدایت می نمایند که فعالانه در جستجوی سایت، خدمات یا محصولات شما باشند. به عبارت روشنتر اگر برای جلب مشتری تنها به این ابزارها اکتفا کنید، باید به انتظار مشتری بنشینید و بسیار خوش اقبال باشید که مشتری از میان عرضه کنندگان متعدد کالاها و خدمات مشابه، نام شما را انتخاب کند. طبیعی است اگر نام شما برای مشتری ناآشنا باشد یا در بازاری پر رقابت فعالیت کنید یا نامتان در ردههای پایین صفحات نتیجه جستجو، یا انتهای فهرستها درج شده باشد، از این ابزارها بهره چندانی حاصل نمیشود.
در این مواقع، قبل از آنکه رقبا مشتریان را جذب و شما را از بازار خارج کنند، باید نام تجاری (Brand) و محصول یا خدمات خود را به مشتریان معرفی کنید و منتظر نمانید که مشتری به جستجوی شما برآید.
بنرهای تبلیغاتی بهترین وسیله برای این منظورند و ضمن معرفی نام تجاری و ایجاد نیاز برای کالا یا خدمات جدید، میتوانند مشتریان بالقوه را به خریداران بالفعل تبدیل نمایند.
بنر چیست؟
بنر پیامی است که به شکلی هنری، شامل تصاویر و متون زیبای ثابت یا متحرک، روی صفحات وب سایتها ظاهر می شود و بینندگان را به سایت آگهی دهنده هدایت مینماید. بنر های استاندارد در اندازه های مختلف طراحی می شوند و در نقاط مختلف صفحه وب (بالا، وسط یا حواشی صفحه وب) جای داده می شوند.
بنر ها را میتوان به صورت ثابت، چرخشی (Rotation)، یا از طریق سیستمهای مدیریت پخش آگهی روی صفحات وب قرار داد. در حالت اخیر، که بنرها از طریق سیستم مدیریت بنر پخش میشوند، مدیریت سیستم، آگهیدهنده (Advertiser) و پخشکننده آگهی (Publisher) میتوانند بر چگونگی پخش بنرها نظارت و آن را اداره کنند. سیستمهای مدیریت پخش بنر این نوع تبلیغات را از صورت غیرحرفهای خارج و آن را در سطحی گسترده، نظارت پذیر و حرفهای مطرح میکنند.
کاربرد بنرها در درجه اول معرفی وجا انداختن نام و علائم آگهی دهنده در ذهن مخاطب (برندینگ) است. دیگر کاربرد مهم بنر این است که مشتری را به سایت آگهی دهنده میکشاند. تهیه بنر به سرعت و با هزینه کم امکانپذیر است و در طراحی آن میتوان از جاذبه ها و تکنیکهای مختلف مانند گرافیک، عکس و انیمیشن استفاده کرد. بعلاوه به کمک سیستمهای خودکار تحت وب، نظارت و مدیریت پخش بنر بسیار دقیق و آسان است.
تبلیغات از طریق سیستمهای مدیریت نمایش بنر
با استفاده از این سیستمها آگهیدهنده میتواند در هر لحظه به صورت Online به اطلاعاتی نظیر تعداد پخش بنر، تعداد کلیک روی هر بنر، تاریخ، زمان و حتی کشور فرد کلیک کننده دست یابد و پس از مدت کوتاهی (معمولاً چند ساعت) بر اساس نتایج بدست آمده تبلیغات را به نحوی که بهترین نتیجه را حاصل کند تغییر دهد. بعلاوه در یک سیستم مدیریت پخش، که سایتهای پخش کننده متعددی در آن عضویت دارند (مانند پارس اَدز)، می توان با دستهبندی سایتهای پخش کننده آگهی مخاطبان را هدفگیری نمود. مثلاً آگهی دهنده می تواند انتخاب کند که بنرهای او در سایتهای خبری، هنری، ورزشی، تجاری و امثال آن پخش شود.
در حقیقت سیستمهای مدیریت بنر اطلاعات کامل و امکانات متعددی را در اختیار آگهی دهندگان می گذارند که در هیچیک از رسانههای سنتی به این دقت و گستردگی قابل دسترس نیست.