تبلیغات در اینترنت و ویژگیهای آن

تبلیغات در اینترنت و ویژگیهای آن
تاریخ:
۰۹ بهمن ۱۳۹۷
در این مقاله منظور از تبلیغات اینترنتی نمایش دادن نامها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتها (پایگاهها)ی پربیننده اینترنت است، به نحوی که به تحقق اهداف عمومی تبلیفات کمک نماید و کاربران (مخاطبان) را به سایت مورد نظر آگهی دهنده هدایت کند.
آگهی اینترنتی (Banner) معمولاً در ابعاد استاندارد ساخته و عرضه می‌شود. بنر به صورت نوشته یا تصویر ثابت یا متحرک است. هر بنر ممکن است به صورت ثابت در سایت یا سایتهای مشخص نمایش داده شود یا همراه مجموعه‌ای از بنرهای دیگر، به صورت متناوب به نمایش درآید. در هر صورت پس از اتصال مخاطب به سایت آگهی دهنده، اطلاعات کامل به وی داده می‌شود و در صورت لزوم امکاناتی مانند پست الکترونیکی، فرمهای درخواست اطلاعات، فرمهای سفارش کالا یا خدمات، در اختیار او قرار می گیرد.

ویژگیهای مهم تبلیغات اینترنتی
۱- دستیابی به بازار جدید در حال گسترش 
۲- هدفگیری دقیق مخاطبان 
۳- اطلاع رسانی کامل و سریع
۴- هزینه کم 
۵- نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه


۱- دستیابی به بازار جدید در حال گسترش
در سالهای اخیر عده کاربران اینترنت در جوامع مختلف به سرعت در حال افزایش است. این روند در کشور ما نیز به خوبی مشاهده می‌شود. بررسیهای آماری معتبر حاکیست که ظرف نیمه دوم دهه هشتاد (۱۳۷۹-۱۳۷۵) نرخ رشد کاربران اینترنت در ایران بطور متوسط سالانه ۳۱۷% بوده است. به عبارت روشنتر عده این کاربران که مخاطبان تبلیغات اینترنتی هستند هر سال بیش از سه برابر شده وهم اکنون بین 20 تا 25 میلیون نفر برآورد می شود. 
نکته در خور توجه این است که بیشتر کاربران اینترنت در ایران از اقشار جوان و میانسال، تحصیلکرده یا متخصص و متعلق به دهکهای درآمدی متوسط به بالا هستند که این ویژگیها بازار بسیار مناسبی را برای جذب کالاها و خدمات مختلف ایجاد می کند. بخش مهم دیگری از این بازار جدید، جمعیت چند میلیونی هموطنان خارج از کشورند که بیشترشان از اینترنت استفاده می کنند. بعلاوه باید به بازار بزرگ جهانی و مشتریان بالقوه کالاها و خدمات ایرانی در سرتاسر دنیا اشاره کرد که اینترنت بهترین راه دسترسی به آنان است.
 

۲- هدفگیری دقیق مخاطبان
اینترنت توانایی بالایی برای پیام رسانی به مخاطبان خاص (هدفگیری شده) دارد. هر گروه از کاربران اینترنت به سایتهای ویژه‌ای علاقمندند، که با وجود سایتهای تخصصی در هر زمینه، حتی می‌توان پیامگیران را بر اساس علایق تخصصی‌شان از هم تفکیک کرد. به عنوان مثال انواع لوازم و پوشاک ورزشی بهتر است در سایتهای اختصاصی ورزش و علاقمندان آن تبلیغ شوند تا بهترین نتیجه را برای آگهی دهنده داشته باشند. همچنین علاقمندان به اخبار، علوم، فنون، تجارت، هنر، بهداشت و امثال آن هر یک به سایتهای مربوطه مراجعه می کنند که آگهی‌های مناسب ایشان را میتوان در آن سایتها نمایش داد.
بر این اساس، تبلیغات اینترنتی تولیدکننده/عرضه کننده هرگونه کالا یا خدمت را مستقیماً به مصرف کننده آن وصل می کند و به این ترتیب هدفگیری مخاطب در اینترنت بسیار دقیقتر از رسانه‌های سنتی (مطبوعات، رسانه‌های چاپی و رادیو و تلویزیون) صورت می گیرد.


۳- اطلاع رسانی کامل و سریع
اطلاع رسانی تبلیغاتی در رسانه‌های سنتی با محدودیتهای متعدد روبروست. از جمله برای اجتناب از هزینه بالا، پیامها باید بسیار فشرده و کوتاه عرضه شوند. بعلاوه تولید و پخش آگهی در این رسانه‌ها به برنامه‌ریزی و زمان بیشتری نیاز دارد. در تبلیغات اینترنتی این موانع تا حدود زیادی برطرف شده و آگهی دهنده می‌تواند ضمن استفاده از امکانات سمعی و بصری، پیامها و اطلاعات مورد نظر را به شکل کامل در اختیار مخاطب قرار دهد. همچنین این امکان برای او فراهم است که بدون مراجعه حضوری (به صورت آن لاین) آگهی خود را سفارش دهد و ظرف چند دقیقه تا چند ساعت شاهد پخش آن باشد.


۴- هزینه کم
امروزه هزینه تبلیغ در رسانه‌های سنتی نظیر مطبوعات پرتیراژ و تلویزیون بسیار سنگین است. همچنین در این نوع تبلیغات تنها با بررسیهای پرهزینه می‌توان از میزان رسیدن پیام به مخاطبان اصلی و اثربخشی آن با خبر شد. حال آنکه در تبلیغات اینترنتی، آگهی دهنده با کمترین هزینه پیام خود را به مخاطبان مورد نظر می‌رساند، منبع اطلاع رسانی جامعی را به طور مستمر در اختیار ایشان قرار میدهد و هر لحظه که اراده کند با دریافت گزارشهای دقیق از عکس العمل آنها مطلع می شود. به عنوان نمونه در سیستم "پارس اَدز" آگهی دهنده می‌تواند در هر لحظه گزارشهایی دریافت کند که نشان می‌دهد آگهی‌های او چند بار و در چه سایتهایی به نمایش درآمده و مخاطبان چه عکس العملی در برابر آن نشان داده‌اند (چند بار روی بنر کلیک کرده و به سایت آگهی دهنده وصل شده اند و 


۵- نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه
چنانکه اشاره شد، یکی از ویژگیهای بارز تبلیغات اینترنتی امکان نظارت دقیق بر آگهی‌ها و ارزیابی مستقیم نتایج است.
این کار به دو صورت انجام میشود؛ اول آنکه از طریق نرم‌افزار پیش بینی شده در سیستم "پارس اَدز" در هر لحظه می‌توان سایتهای نمایش دهنده، تعداد نمایش هر آگهی، تعداد کلیک روی هر بنر، محدوده جغرافیایی بینندگان آگهی، میزان اعتبار باقیمانده (از کل مبلغ توافق شده برای درج آگهی) و اطلاعات مبسوط دیگر را دریافت کرد؛ گفتنی است که این اطلاعات در قالب جدول و نمودار در اختیار آگهی دهنده قرار می‌گیرد و بر اساس آن می‌توانید تغییرات لازم را در برنامه تبلیغاتی خود اعمال کنید. ثانیاً نتیجه درج آگهی به صورت افزایش مراجعه به سایت آگهی دهنده جلوه می کند که در این مورد نیز با نرم افزارها و سرویسهای آن لاین آمارگیری از سایتها تعیین میزان افزایش بازدید کنندگان سایت و حتی تغییر در تعداد صفحات مشاهده شده بسهولت میسر است.
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه